Tom Broekman – oud-eigenaar – is onverminderd en onbescheiden trots op de onlangs verbouwde De Rode Winkel, al meer dan 180 jaar een icoon aan de Lange Elisabethstraat. “Van alle merken hebben we alleen de top.” Nadat zijn kinderen, Pauline, Wouter en Daan dit jaar het stokje van hem overnamen staat inmiddels de zesde generatie Broekman aan het roer van de jeanszaak.
Tom Broekman is een prominente verschijning in Utrecht. Geen onderwerp in het centrum waarover hij de kans onbenut laat zijn mening te geven. Vanuit verschillende gremia, waaronder CMU of VCOC, probeert hij invloed uit te oefenen op het ondernemersklimaat in de stad. Daan is de jongste telg uit de familie Broekman. Vergeleken met broer Wouter of zus Pauline lijkt hij het meest op zijn vader. Net als Tom is Daan de woordvoerder naar buiten toe en spant hij zich niet alleen in voor zijn eigen winkels, maar werkt hij ook met andere ondernemers aan een mooiere binnenstad.
Terug van weggeweest
Het concern Broekman De Rode Winkel werkt sinds een paar jaar met een hernieuwde focus op de twee winkels in Utrecht: de herenmodezaak Thom Broekman en jeansspecialist De Rode Winkel. De laatste werd een paar jaar geleden grondig verbouwd waarbij een nieuw concept werd ontwikkeld. De Rode Winkel onderscheidt zich nu nog meer van de grote ketens, onder andere door de persoonlijke service, de goede sfeer en de bijzondere selectie jeans. “Bijna iedere winkelstraat kun je kopiëren en plakken naar een andere stad,” vertelt Daan. “Maar als je door de stad loopt, wil je verrast worden door bijzondere winkels. Je bent een schatzoeker.”
6.500 spijkerbroeken
En inderdaad, wanneer je binnenstapt in de vernieuwde De Rode Winkel, weet je meteen dat dit geen dertien-in-een-dozijn-winkel is. De entree is een monumentale steeg, ooit de koetsingang van het Kasteel Van Antwerpen. Links stap je een winkel binnen met een reusachtige wand met maar liefst 6.500 spijkerbroeken. Rechts worden in een art deco-achtige omgeving de damescollectie en de Levi’s Kids-collectie gepresenteerd. De Italiaans ogende koffiebar met breedbeeld-tv zorgen voor een bijzonder ambiance.
Totaalervaring
Winkelen is in De Rode Winkel een totaalervaring. De jeansspecialist die Tom meer dan dertig jaar geleden in de markt heeft gezet, bestaat nog steeds. Tegelijk legt de nieuwe generatie andere accenten. “We hebben bij de verbouwing stevig geïnvesteerd in duurzaamheid, zodat we een zo klein mogelijke voetafdruk achterlaten. Dat past bij wat we verkopen: geen massaproducten; broeken die lang meegaan.”
Betrokken
Maar investeren in de eigen winkel alleen is niet genoeg. Voor het totaalbeeld is het belangrijk dat de openbare ruimte er goed bij ligt. Daarom haalde Tom jarenlang geld op voor de feestverlichting in zijn straat. Het kostte hem helaas steeds meer moeite de andere ondernemers mee te krijgen: “Met name de (internationale) ketens wilden niet bijdragen. Uiteindelijk werd de feestverlichting betaald door de paar zelfstandig ondernemers die het misschien wel het minste konden opbrengen. Ik ben heel blij dat er in Utrecht een professionele vorm van centrummanagement (CMU) is gekomen.”Behalve feestverlichting, gaan ook thema’s als bereikbaarheid en het voorkomen van overlast Tom aan het hart. Invloed op deze omstandigheden is een belangrijk motief voor zijn betrokkenheid bij CMU. “Je kunt overal een grote bek over hebben, maar als je ergens kritiek op hebt moet je ook met een alternatief komen.”
Samenwerken
Om een bereikbare winkel te bouwen met een ‘goede koopsfeer’, moeten ondernemers zich niet alleen bekommeren om hun eigen zaken, vindt Daan. “Wij bezoeken andere steden om te kijken hoe het daar gaat. Of we gaan even op bezoek bij de buren: hoe gaat het bij een andere ondernemer? Tom is daarin een voorbeeld voor mij. Als hij ergens instapt doet hij dat niet alleen met de eigen pet op. Hij zegt: wat gaan we doen om het voor ons allemaal zo goed mogelijk te regelen. Zo creëert hij een win-win-oplossing. Ik denk dat niet alleen ikzelf, maar heel veel mensen dat in hem waarderen. Wat Tom heeft gedaan voor de stad zie ik ook wel in de toekomst voor mezelf: me inzetten voor de stad, de stad beter maken. Ik heb zelf ook altijd wel ideeën hoe je samen tot iets kunt komen.”
Tom kijkt trots naar Daan: “Ik ben verbaasd. Daan kent weer heel andere mensen dan ik. Die dynamiek van jonge ondernemers, dat is iets van alle tijden. Ze pakken het toch weer op, en zetten hun schouders eronder. Het gaat allemaal door, van generatie op generatie.”
Tekst en fotografie: Janneke van der Veer
(Dit artikel verscheen eerder in Centrum magazine Utrecht en op de website van Ondernemersfonds Utrecht)