“Elkaar begroeten, dat is Utrecht. Dat heb je niet in andere steden in Nederland. Wij, de ondernemers in het Domkwartier, hebben goede contacten. We letten op elkaar en we helpen elkaar. Het is een kleine wereld in Utrecht. Ik voel me hier als ondernemer erg veilig en prettig.” Amin Mayahi van Republic Dutch op de Oudegracht deed zijn ondernemersverhaal met ons. Over ondernemen, onderscheiden en zich thuis voelen in het Domkwartier.
Iedere verkoop van een fiets is wel een moment bij Republic Dutch is te zien op de vele video’s die online staan. Amin: “Ieder keer als wij een fiets verkopen, vieren wij dat. Het enthousiasme dat bij mij en mijn klant ontstaat, leggen we vast en delen we graag. We maken er een momentum van en vieren en eren dat. Ik heb zelfs geleerd hoe ik officieel de vlag moet opvouwen die ik van de fiets trek als ik hem aan mijn klant overdraag.”
Republic Dutch maakt alleen hand- en op maat gemaakte fietsen. Hoe is de winkel ontstaan en waar komt de naam vandaan?
“Ik kan mij nog altijd mijn allereerste fiets herinneren. De chemie tussen mijn ouders en het toestemmen in de aanschaf van die fiets, werd het belangrijkste moment in mijn leven. Vanaf dat moment was ik mobiel. Dat moment is nooit meer geëvenaard voor mij. Dat wil ik ook aan andere mensen meegeven. Ik zag de oude glorie en kwaliteit van de Hollandse fiets uit het straatbeeld verdwijnen. Ik heb toen gezegd: nee, stop! Wij zijn een land met wereldfaam, trots op wat we bereikt hebben met de VOC, dat moeten we vasthouden. Vandaar ook de naam Republic Dutch.”
En toen ben je gestart met deze unieke fietsenwinkel.
“De consument is zo langzamerhand de grootwinkelbedrijven beu. Kleine boetiekjes als deze zijn veel meer in trek bij de consument. Wij zijn klein, maar daardoor vele malen klantgerichter dan de grote winkelketens. Ik ben een bijzondere fietsenwinkel begonnen waarbij de aandacht naar de klant gaat. Inmiddels heeft Republic Dutch zeven duurzaamheidsprijzen gewonnen. Republic Dutch wil de eindverantwoordelijke zijn voor zijn product. Wij prijzen uitsluitend het merk Republic Dutch aan.”
En waarom een fietsenwinkel? Je bent van huis uit industrieel ontwerper.
“Jaren geleden was ik directeur sales en marketing van een fietsenfabrikant. Maar ik werd doodongelukkig van het werk dat ik moest doen, want het was geen product waar ik achter stond. En ook zag ik dat fietsenwinkels niet aan mijn wensen konden voldoen als ik een fiets wilde die helemaal op mijn lijf geschreven was. Mijn wens was vrij eenvoudig: ik wil sportgeometrie, ik wil een mooie kleur die bij mij past, ik wil een lichtgewicht fiets en ik wil geen of zo weinig mogelijk onderhoud. Ze kwamen dan met een racefiets of een omafiets. De één is namelijk licht en de ander onderhoudsvrij… Toen dacht ik: genoeg is genoeg. Ik heb toen mij job opgezegd en heb Republic Dutch als merk gesticht.”
Je bent nu onderdeel van het Domkwartier. Wat vind je van de ‘verdeling’ van het centrum?
“Het was ontzettend leuk dat de Tour de France naar Utrecht kwam. We werden toen gastheren. Het was een leuk moment om elkaar weer te ontmoeten en samenwerkingen aan te gaan. Utrecht heeft het volume van een stad en het karakter van een dorp. Dat is vorig jaar bewezen. Het dorpskarakter, het elkaar begroeten, dat is Utrecht. Dat heb je niet in andere steden in Nederland. Wij, de ondernemers in het Domkwartier, hebben goede contacten. We kenden elkaar al vanuit de samenwerking op het gebied van veiligheid. We letten op elkaar en we helpen elkaar. Het is een kleine wereld in Utrecht. Ik voel me hier als ondernemer erg veilig en prettig.”
Inmiddels heeft Republic Dutch klanten in 44 landen en een enorme fanclub in Nederland en wereldwijd.
“Republic Dutch wil geen tevreden klanten maar fans. Fans waarderen namelijk de kwaliteit die ik lever en zijn bereid om daadwerkelijk achter mij te staan. En ik achter hen. Die waardering is een wisselwerking van twee kanten. Inmiddels hebben we meer dan duizend op maat gemaakte fietsen geleverd. Ik denk dat we aardig op weg zijn. Ook premier Renzi van Italië heeft een fiets van ons!
Tot slot: Wat onderscheidt Republic Dutch van andere ondernemers?
“Als vader van dit kindje, want dat is het voor mij, wil ik altijd massaproducenten voor zijn, maar vooral altijd mijn klanten verrassen met nog betere kwaliteit, nog mooiere modellen en nog meer functionaliteiten. Meer, meer, meer, dat onderscheidt ons van andere ondernemers: bij ons bestaat te goed of te aardig of te vriendelijk of te smaakvol niet. Ik geloof dat elke consument die met zijn zuurverdiende centen bij een ondernemer komt, uitmuntend geholpen moet worden.”
Tekst en foto’s: Thijs-Jan Lanning
(Dit verhaal verscheen eerder in Centrum Magazine Utrecht eind 2016)